|
|||||||||
|
‘ISMAY’ is het alter-ego van de Amerikaanse zangeres en songschrijfster Avery Hellman uit San Francisco Bay Area in Californië. Maar het is daarnaast eveneens de naam van de groep die deze non-binaire artieste vormt met multi-instrumentalist en producer Andrew Marlin (van de folkgroep ‘Watchhouse’ – ex-‘Mandolin Orange’), gitarist Andrew Allen-Fahlander, bassist Clint Mulligan en drummer-percussionist Jamie Dick. ‘ISMAY’ brengt nu onder die naam hun tweede volwaardige album “Desert Pavement” op de markt, de opvolger van de begin 2020 in volle coronapandemieperiode uitgebrachte debuutplaat “Songs Of Sonoma Mountain” die destijds in een stokoude schapenschuur werd opgenomen. Voorafgaand aan de release van die eerste plaat bracht de band begin 2018 al een vijf songs tellende EP “Songs From A River” op de markt. Tussen de twee full-cd’s door bracht ‘ISMAY’ in de ‘lockdown’-zomer van 2021 ook nog een vier tracks tellende EP “The Lone Prairie Sessions” uit. Avery Hellman heeft onlangs ook een documentaire film opgenomen die “Finding Lucinda” als titel kreeg en die de registratie is van een roadtrip doorheen het zuiden van de Verenigde Staten in de voetsporen van en op zoek naar de roots van Avery’s grote muzikale idool Lucinda Williams. Daarin krijgen we enkele diepgravende interviews met o.a. Buddy Miller, Mary Gauthier, Charlie Sexton en twee leden van de Tex-Mex-band en Zydeco-formatie ‘Los Texmaniacs’, met name de broers Josh en Max Baca. De muziekgenres die ‘ISMAY’ frekwenteert op “Desert Pavement” zijn een mix van folk en alt.country, eigenlijk de betere ‘Americana’-muziek dus. Het nieuwe album bestaat uit dertien nummers die Avery Hellman allemaal zelf van teksten en muziek heeft voorzien. Op de video’s bij deze recensie laten we u kennismaken met twee van deze 13 songs: eerst krijgt u een akoestische live-vertolking van het prachtige nummer “The Golden Palomino” en daarna kunt u op de tweede video gewoon verder blijven genieten van de song “Stranger In The Barn”. Maar daarmee hebben we zeker nog niet alle mooie songs uit dit album vermeld want dan moeten we u hier zeker ook nog wijzen op de nummers “I Called You Up”, het ritmisch experimentele “The Dove, The Shrew & The Raccoon”, de melodieuze liedjes ’Melodies”, “Where Did It Begin”, “Coyote In The Road”, The Ohio” en “Streaming Family” over de impact van de moderne technologische snufjes en toestellen op de kwaliteit van ons dagelijkse leven. De inspiratie voor enkele nummers haalde Avery Hellman uit een lange periode als rancher op de boerderij van haar moeder in het landelijke Californië waar ze voor het vee heeft helpen zorgen en heel wat ervaringen en belevenissen heeft opgedaan die van pas kwamen om verhalende teksten voor deze liedjes neer te schrijven. “The Shearer & The Darby Ram”, “The Lonely Stallion” en “Stranger In The Barn” zijn daar typerende voorbeelden van. Het album “Desert Pavement” werd nochtans ver van Californië in de ‘Echo Mountain Recording Studio’ in Asheville, North Carolina opgenomen waar ze samen met de band deze dertien songs zo goed als volledig live op amper vijf dagen heeft ingeblikt. De in de vakpers opduikende vergelijkingen tussen Avery Hellman en vrouwelijke singer-songwriters als Ani DiFranco of Suzanne Vega die op zacht gezongen wijze hun verhalen in melodieuze liedjes omzetten lijken ons terecht te zijn, zeker als we daar de geweldige Zweedse zangeres en songschrijfster Sophie Zelmani mogen aan toevoegen. (valsam)
|